Site icon המרכז לטיפול בסוכרת

סכרת ועייפות מוגברת

עייפות מוגברת בסוכרת


ארוחה בריאה מאפשרת את הגברת המרץ ויכולת התפקוד בפעילויות היומיומיות. אך אם אדם מרגיש עייפות מוגברת לאחר ארוחה, או מנמנם לאחר האכילה, יתכן שהוא סובל מסכרת.

יש לבצע מעט ניסויים על מנת לגלות את הסיבה לישנוניות, אך ניתן לטפל בבעיה פשוטה זו.

היפרגליקמיה גורמת לעייפות מוגברת

חולי סכרת רבים נוטים לאכול יותר מדי, וניזונים בעיקר מפחמימות וסוכר, רכיבים שגורמים לתחושת עייפות מוגברת לאחר הארוחה. תחושת עייפות וחוסר אנרגיה הם תסמינים נפוצים של היפרגליקמיה, או רמות סוכר גבוהות בדם.

יתכן שקיימות רמות גבוהות של סוכר במחזור הדם, אך גם האינסולין חסר או שאינו מתפקד ביעילות להעברת הסוכר לתאים. אם התאים אינם מקבלים סוכר, שהוא המקור העיקרי שלהם לאנרגיה, הם גורמים לעייפות מוגברת. היפרגליקמיה עשויה אף לגרום לעתים לצמא מוגבר והשתנה תכופה.

היפוגליקמיה – רמות סוכר נמוכות בדם

מצב זה עשוי להיות הסיבה לעייפות מוגברת לאחר אכילה. היפוגליקמיה עשויה להתרחש אם לוקחים מינונים מוגברים של אינסולין או תרופות לסכרת, ביחס גבוה מדי לכמות הפחמימות בארוחה, או אם הפחמימות בארוחה היו מסוג שגורם לעיכול מהיר, במצב הגורם לרמות הסוכר בדם להגיע לשיא גבוה ואז לקרוס בתוך שעה עד שעתיים.

אם רמות הסוכר בדם יורדות מתחת לשבעים מיליגרם לדציליטר, מצב זה נחשב לרמת סוכר נמוכה בדם, ויש לטפל בו מיד עם שלושה עד ארבעה טבליות גלוקוז, חצי כוס משקה קל רגיל, חצי כוס מיץ פירות, או כף סוכר או דבש. אם אתם חווים רמות נמוכות של סוכר בדם, אתם עשויים אף לחוות אף תסמיני רעב, רעד, סחרחורת, חולשה, בלבול ועצבנות.

יעד הסוכר בדם

בסכרת, חשוב להתאים את תכנית הטיפול, הכוללת תזונה, אורח חיים בריא ותרופות, כדי לשמור על רמות הסוכר בדם בטווח היעד. ניהול רמות הסוכר בדם מסייע למניעת הנזק הקשור לסכרת בלתי מבוקרת. רמות הסוכר בדם צריכות לנוע בין שבעים ל-130 מיליגרם לדצילטר לפני אכילה, ולהיות מתחת ל-180 מילימטר לדציליטר שעתיים לאחר הארוחה.

ניטור רמות הסוכר בדם היא השיטה הטובה ביותר להבטחת שליטה על הסכרת. יש לבדוק את רמות הסוכר בדם כשחווים עייפות מוגברת על מנת לקבוע אם תסמין זה נובע מהיפרגליקמיה או היפוגליקמיה.

צריכת פחמימות

רוב חולי הסכרת הסובלים מעייפות מוגברת לאחר הארוחה, מפתחים מצב זה כתוצאה מרמות סוכר גבוהות בדם הנובעות מצריכת יתר של פחמימות. אכילת פחמימות היא צעד המפתח על מנת לייעל את רמות הסוכר בדם ואת רמות האנרגיה. חומרים מזינים אלו קיימים בדגנים, קטניות, פירות, חלב, יוגורט, מיצים, משקאות מתוקים וקינוחים.

יש לעקוב אחר צריכת הפחמימות בכל ארוחה על מנת להבין טוב יותר את הקשר בין המזונות לבין רמות הסוכר בדם והאופן בו האכילה משפיעה על תסמיני העייפות.

Exit mobile version