תזונה לחולי סוכרת

אוג' 23, 2012 מאת

תזונה לחולי סוכרת

שמירה על תזונה נכונה חשובה מאוד לכל אחד אך במיוחד לחולי הסוכרת. הקפדה על תפריט נכון מונעת החמרתה של המחלה ועוזרת לשמור על רמת סוכר מאוזנת בגוף.

הסוכרת נחשבת למחלת העולם המודרני והיא מהווה כ- 1.5% מכלל האוכלוסייה. בארץ ישראל מאובחנים מדי שנה כ- 400 אלף חולי סוכרת. הסיבה להיווצרות הסוכרת נעוצה בפגם מטבולי בגללו הלבלב לא מצליח לייצר את כמות האינסולין הדרושה או שהאינסולין פגוע ואין לגוף יכולת להשתמש בו.

כאשר הלבלב אינו מסוגל לייצר אינסולין הגוף לא מסוגל לווסת את רמות הסוכר בדם, הסוכר לא מתפרק ורמות הסוכר בדם הופכות גבוהות. בהמשך, תאי הלבלב עלולים להתנוון עד כדי כך שהחולה יזדקק להזרקת אינסולין אל גופו.

מדוע חשוב לחולי סוכרת לשמור על תזונה נכונה?

בעקבות מחלת הסוכרת עלולים להתרחש סיבוכים רבים ללב ולכלי הדם כמו: יתר לחץ דם, עליית רמת הכולסטרול, התקפי לב, אירועים מוחיים, נמק ברגליים עד כדי צורך בכריתה, פגיעה בכלי דם העלולים להביא לעיוורון ולאי ספיקה של הכליות וכדומה.

מסיבה זו חשוב מאוד לשמור על אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון ושתיית אלכוהול, להפחית מתח ולחצים, לקיים פעילות גופנית רציפה ולשמור על תפריט תזונה מתאים. שילוב כל הגורמים יעזור לאזן את רמת הסוכר בדם ולשפר את איכות החיים.

עקרונות תזונה לחולי סוכרת

  • הימנעות מפחמימות מזוקקות ומסוכר פשוט- מחקרים מצאו כי מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה מרימים באופן מיידי את רמת הסוכר בדם. כדי להיפטר מרמת הסוכר הגוף מייד מפריש אינסולין. כך קורה שרמת הסוכר עולה בבת אחת ומיד יורדת- מה שיכול לגרום להיפוגליקמיה (חולשה, סחרחורות, רעד, הזעה, חיוורון, בלבול, קשיי ריכוז ועוד). לכן מומלץ לאכול מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך הנכנסים לדם לאט ושומרים על רמת סוכר מאוזנת בדם. כך מפחיתים את הפרשת האינסולין ומונעים תנודות סוכר גדולות.
  • מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך-  פירות (למעט אבטיח, מלון וענבים), ירקות (פרט לתפוח אדמה), דגנים כמו: לחם מקמח מלא, שיפון, פסטות מקמח מלא, אורז מלא, דייסת שיבולת שועל, קרקר שיפון וכדומה. מומלץ לאכול מכל סוגי הקטניות (פרט לפול) ולהימנע מפחמימות פשוטות כמו לחם לבן, פיתות, לחמניות, אורז לבן, פריכיות אורז, סוכר לבן ואלכוהול.
  • כמות המזון- יש לשמור על מנות מזון קטנות לאורך כל היום ולהקפיד על ארוחות ביניים. לפני השינה יש להקפיד על מנת מזון קטנה כמו קרקר שיפון עם ממרח חומוס, יוגורט או פרי.
  • סיבים תזונתיים- הסיבים מעכבים את קצב כניסת הסוכר לדם ובכך מפחיתים את התנודות ברמות ייצור האינסולין. כמו כן הסיבים התזונתיים עוזרים לחילוף החומרים, מורדים את רמת הכולסטרול בדם ותורמים לתחושת השובע.
  • שתייה- חשוב לשתות המון מים ולהימנע ממשקאות ממותקים ותוססים. קפה מותר לשתות עד 2 כוסות ביום.
  • הימנעות משומן רווי- התפריט אמור להכיל מוצרי מזון בעלי שומן רווי מן הצומח בכמות מתונה כמו שמן זית, טחינה, אבוקדו, זיתים, פשתן ושקדים. לצמצם בצריכת שומן רווי במצוי בבשר אדום, חמאה, גבינות שמנות, שוקולד וכדומה.
  • דגים ובשר- שלושה ימים בשבוע מומלץ לאכול דגים. כמו כן חשוב להכליל בתפריט עוף רזה ללא עור, מוצרי חלב כמו יוגורט, קוטג' וחלב עיזים על בסיס יומיומי וניתן לאכול ביצה אחת, ארבעה ימים בשבוע.
  • להימנע ממתיקים מלאכותיים. ניתן להמתיק באמצעות דבש, ממרח שקדייה וסוכר מצמח הסטיביה.

לסיכום, תזונה נכונה שומרת על חולי הסוכרת, מונעת סיבוכים ומעלה את איכות חייהם.


===> קבלו בחינם: חוברת מתכונים מיוחדת לסוכרתיים
===> הצטרפו עכשיו למועדון מותר ואפשר - לחצו לפרטים נוספים!

Share This